Waar staan wij voor
Moniek
Mijn passie is om met het onderwijs op basisschool Tijl Uilenspiegel elke leerling op de basisschool klaar te stomen voor de maatschappij. Ouders en school hebben dezelfde missie voor de leerlingen, namelijk we hopen allemaal dat leerlingen lekker in hun vel zitten en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Als directeur ben ik trots op het concept dat we samen neergezet hebben, waarin veel meer ruimte is gekomen voor de talenten van zowel leerkrachten, leerlingen als ouders. Mijn rol als directeur is hierin vooral om de verbinding met elkaar aan te gaan, de focus samen met het team op de juiste zaken te houden en verder te bouwen op het goede. Ik ben dankbaar voor de prettige samenwerking met zowel de MR als OR, waarbij we altijd proberen te handelen vanuit kansen en mogelijkheden.
Mieke
Plezier hebben in wat je doet en hierbij stil staan is belangrijk in deze snelle maatschappij. Dit geldt voor ons, maar ook zeker voor kinderen. Samen werken aan de toekomst op een manier die bij ons past, op een plek waar je je fijn voelt. Ik heb zelf plezier in wat ik doe en probeer mijn enthousiasme over te brengen op onze leerlingen.
Samen zoeken we naar talenten en werken hieraan. Iedereen heeft talenten! In de workshops probeer ik kinderen op uiteenlopende vlakken iets bij te leren door zelf te ontdekken en te ervaren. Daar hoort ook zeker bij dat iedereen zichzelf mag zijn. De een vindt het ene leuk en de ander het andere. Er is daarin geen goed of fout. Mijn dag is goed wanneer kinderen enthousiast weg gaan en vertellen over wat ze hebben geleerd. Samen leren leven...
Maartje
Ieder kind doet er toe en samen zorgen we ervoor dat ieder kind zich kan ontwikkelen op zijn eigen manier. In mijn ogen heeft ieder kind zijn eigen talenten en geven wij de kinderen de kans deze talenten te ontdekken. Door de kinderen een gevoel van veiligheid, vertrouwen en eigenaarschap te geven, krijgen de kinderen ook daadwerkelijk de kans om zich vanuit hun eigen identiteit te ontwikkelen. Een dag is voor mij geslaagd, als zowel de kinderen als ik met een glimlach de deur uitlopen en terugkijken op een leerzame én fijne dag. Een mooi streven voor elke schooldag!
Eri
In onze unit geef ik samen met mijn collega’s vorm aan een passend en uitdagend onderwijs voor het jonge kind. Als kinderen lekker in hun vel zitten, de ruimte krijgen maar ook hun grenzen kunnen ontdekken, verhoog je de betrokkenheid en voelen ze zelf dat ze er toe doen. Gehoord en gezien worden en je kunnen uiten op allerlei vlakken staat hoog in mijn vaandel. Het gevoel krijgen , fijn ik ben er weer, als je de klas binnenkomt voor de kinderen en voor mezelf.
Chantal
Ieder kind is uniek. Het is mijn taak als leerkracht om op zoek te gaan naar uitdagingen passende bij ieders unieke ontwikkeling. Dit doe ik door open te staan voor ervaringen van kinderen, enthousiasme en vooral vaak het gesprek aan te gaan. Wat gaat er nu eigenlijk om in die hoofdjes? En wat heeft een kind nodig om tot leren te komen? Het is belangrijk dat het kind centraal staat. Het mooiste wat je kunt worden, is jezelf.
Wilke
Een fijne sfeer, gezelligheid, vertrouwen en jezelf kunnen zijn vind ik erg belangrijk. Als er in de klas een goed pedagogisch klimaat heerst, dan komen de kinderen sneller tot leren.
Als leerkracht bied ik veel rust en structuur aan en help ik de kinderen om hun eigen talenten te vinden en versterken. In mijn lessen zorg ik ervoor dat het werk betekenisvol is, waardoor de betrokkenheid en motivatie gestimuleerd wordt. Hierbij zorg ik voor een goede afwisseling van inspanning en ontspanning.
Anne
Het welbevinden van het kind staat voor mij centraal. Kinderen moeten zich veilig voelen om zichzelf te kunnen zijn, zodat ze optimaal kunnen leren. Ik heb ervaren dat een positief klassenklimaat essentieel is voor het welbevinden van kinderen. Als leerkracht werk ik daarom graag aan het opbouwen van een goede band met kinderen. Humor en een goed relativeringsvermogen vind ik hierbij erg belangrijk. Structuur en duidelijkheid vind ik daarnaast ook erg belangrijk. Als ik als leerkracht duidelijk ben, structuur bied en daarnaast voor een prettige werksfeer zorg, denk ik dat dit de betrokkenheid en motivatie bij kinderen verhoogt en leren alleen maar leuker wordt.
Esther
Kinderen leren (zowel didactisch als pedagogisch) als ze zich veilig voelen en als ze plezier hebben. Bij mij in de groep zie je dit terug door aandacht voor de kinderen, individueel en als groep. Ik bied de kinderen de uitdaging en begeleiding die ze nodig hebben. Dit doe ik als juf niet alleen, maar samen met de kinderen. Hoe? Door gesprekken, een compliment, een grapje en een lach.
Saskia
Ik vind het belangrijk dat kinderen leren hun eigen keuzes te maken en zelfstandigheid ontwikkelen. Daarin bepalen ze zelf hun leerproces, waardoor ze met meer plezier naar school komen. Ik werk samen met de kinderen, kijk wat ze willen leren en ontwikkelen, zowel leerdoelen als hun talenten. In de klas leren we samen, met en van elkaar. Ook plezier is belangrijk, met altijd een moment voor een grap en een lach.
Jolanda
Ik vind het belangrijk dat kinderen graag naar school gaan en zich thuis voelen. De dag moet goed beginnen. Bij binnenkomst moet elk kind zich gezien voelenen worden begroet. We beginnen samen met een liedje. Zo zijn we klaar omte gaan leren. Op het rekenplein bied ik kinderen werk aan dat betekenisvol is en probeer ik de betrokkenheid en motivatie te stimuleren.
Hilde
Rust en sfeer in de klas vind ik belangrijk. Een sfeer waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf mogen zijn. Dit bereik ik door de kinderen positief te benaderen, gesprekjes met ze te hebben en in te spelen op de behoeftes van de kinderen. Ieder kind heeft talenten en iedereen is uniek. Als leerkracht wil ik deze talenten in kinderen ontdekken en helpen ontwikkelen, zodat ze trots kunnen zijn op wat ze kunnen en op wie ze zijn.
Stephanie
Veiligheid, vertrouwen, betrokkenheid en positiviteit zijn voor mij belangrijke waarden die kenmerkend zijn voor mijn lesgeven en de sfeer in mijn klas. Ik wil elk kind ‘zien’. Ieder kind heeft zijn eigen talenten. Ik ga graag samen met leerlingen op zoek naar zijn of haar talent en geef de ruimte om dit in een veilige, uitdagende en betekenisvolle leeromgeving verder te ontwikkelen. Ook in mijn rol als rekenspecialist probeer ik dit elke dag weer te realiseren. Verder vind ik het belangrijk dat leerlingen steeds meer eigenaar worden van het eigen leerproces, waarbij ik in de rol van begeleider of coach zal kruipen.
Judith
Kinderen zijn 5 dagen in de week op school. In deze tijd vind ik het belangrijk dat ze vooral in een veilige omgeving kunnen leren. Belangrijk is dan ook dat ik zorg draag voor een goed pedagogisch klimaat. Daar waarin ik het kind zie, hoor en anticipeer op datgene wat een kind nodig heeft. Dat doe ik ook altijd samen met het kind, vanuit verbinding. Daarnaast ben ik altijd in voor een grapje een praatje of gewoon voor een knuffel. Ik doe dit werk met heel veel plezier, passie en liefde!
Ilse
Ieder kind heeft een ander pad dat hij of zij bewandelt om te groeien. Als leerkracht ben ik er om de kinderen te begeleiden in dit proces. Ik vind het belangrijk dat leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leerproces en uitdagingen met plezier aangaan. Wat zijn je talenten? Waar wil jij je graag in ontwikkelen? Wat maakt je gelukkig? Hier ben ik als leerkracht enorm nieuwsgierig naar.
In de onderzoeksgroep begeleid ik leerlingen tijdens het aangaan van uitdagingen. Met veel passie werk ik samen met de leerlingen aan uitdagende vraagstukken en gaan we op onderzoek uit. We gaan geen uitdaging uit de weg. Wanneer je plezier hebt in wat je doet, ga je echt groeien!
Eline
Als juf vind ik het belangrijk dat kinderen hun fantasie kwijt kunnen. Tijdens mijn lessen krijgen ze de ruimte om zich te ontwikkelen op het gebied van handvaardigheid, muziek, dans en drama. Iedereen mag zijn eigen gang gaan: het is jouw kunstwerk, niks is gek genoeg. Ik wil ze de ruimte geven om op zoek te gaan naar hun eigen talenten. Samen kliederen, groeien en genieten!
Marieke
Ik zie er uitdaging in om kinderen in de basisschoolleeftijd te ondersteunen bij hun ontwikkeling, zowel pedagogisch als op didactisch gebied. Ik geloof dat een kind dat zich gezien voelt tot leren komt. Om onderdeel uit kunnen maken van dit proces vind ik een voorrecht. Wat mij in het bijzonder aanspreekt om als onderwijsassistent te werken is het ondersteunen van een leerkracht. Dat ik vanuit deze rol net dat beetje extra aandacht kan geven aan de leerlingen, aansluiten bij de vraag, en een waardevolle aanvulling ben op het onderwijsproces. Ik werk graag samen in een team om tot een mooi resultaat te komen.